Περισσότερα από δύο χιλιάδες χρόνια πριν, ο Αριστοτέλης περιέγραφε τα ταξίδια του ερυθρού τόνου στη Μεσόγειο. Ήδη από την εποχή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας η αλίευση του τόνου ήταν μία από τις πιο σταθερές επιχειρήσεις. Η αλιεία αυτή, μία από τις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις παγκοσμίως, απειλείται σήμερα από τις πρακτικές των βιομηχανιών καθώς και από την έλλειψη προστατευτικών μέτρων.
Το 1999, η Greenpeace δημοσίευσε μία έκθεση με την οποία επέστησε την προσοχή στη μείωση των αποθεμάτων ερυθρού τόνου στη Μεσόγειο. Ο πληθυσμός των ενήλικων τόνων (που έχουν φτάσει στο στάδιο της αναπαραγωγής) είχε μειωθεί κατά 80% τα τελευταία είκοσι χρόνια. Κάθε χρόνο, αλιεύονταν υπερβολικά μεγάλος αριθμός μικρών τόνων (που δεν έχουν ακόμα ωριμάσει) ενώ το απόθεμα μειώνεται συνεχώς εξαιτίας της πειρατικής αλιείας.
Μονάδες πάχυνσης του τόνου : Μία καταστροφική συνταγή
Δυστυχώς από τότε, όχι μόνο αυξήθηκε το ψάρεμα του τόνου αλλά προστέθηκε και η απειλή μίας νέας βιομηχανικής δραστηριότητας, η οποία απειλεί την επιβίωση του στη Μεσόγειο. Πρόκειται για τις μονάδες πάχυνσης του τόνου. Τα ψάρια δηλαδή παγιδεύονται και μεταφέρονται στις μονάδες πάχυνσης, όπου γίνεται η εκτροφή τους μέσα σε κλουβιά. Μονάδες πάχυνσης υπάρχουν παντού στη Μεσόγειο. Για να βρουν τους τόνους, τεράστια βιομηχανικά σκάφη και ρυμουλκά σαρώνουν ολόκληρη τη Μεσόγειο με τη βοήθεια αεροσκαφών και ελικοπτέρων τα οποία κατορθώνουν να εντοπίζουν τα κοπάδια, παρά τους μικρούς αριθμούς τους.
Η πάχυνση του τόνου είναι μία ιδιαίτερα επικερδής δραστηριότητα που έχει ως στόχο την ιαπωνική αγορά. Έτσι, αντί να μειωθεί το ψάρεμα του τόνου προκειμένου να είναι εφικτή η αποκατάσταση του πληθυσμού του στη Μεσόγειο, οι υψηλοί ρυθμοί κέρδους προσελκύουν όλο και περισσότερα κεφάλαια στην αλιεία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων και μεγαλύτερων σκαφών, αποθηκευτικών εξοπλισμών, ακόμη και νέων αεροδρομίων για την εξαγωγή του τόνου. Οι κυβερνήσεις έχουν στηρίξει την ραγδαία αυτή επέκταση της αγοράς: οι επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν ανέλθει σε €27 εκ. από το 1997, σε συνδυασμό με τα μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια από την Ιαπωνία και την Αυστραλία, έχουν αυξήσει την αλιεία του τόνου ακόμα περισσότερο.
Η πρακτική αυτή έχει οδηγήσει στην αύξηση της αλίευσης μικρών τόνων και έχει δυσκολέψει το έργο της Διεθνούς Επιτροπής για τη Διατήρηση του Τόνου του Ατλαντικού (ICCAT). Κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει την ακριβή ποσότητα του ερυθρού τόνου που ψαρεύεται στη Μεσόγειο αλλά είναι σαφώς μεγαλύτερη των Συνολικών Επιτρεπόμενων Αλιευμάτων
Μονάδες πάχυνσης του τόνου : Μία καταστροφική συνταγή
Δυστυχώς από τότε, όχι μόνο αυξήθηκε το ψάρεμα του τόνου αλλά προστέθηκε και η απειλή μίας νέας βιομηχανικής δραστηριότητας, η οποία απειλεί την επιβίωση του στη Μεσόγειο. Πρόκειται για τις μονάδες πάχυνσης του τόνου. Τα ψάρια δηλαδή παγιδεύονται και μεταφέρονται στις μονάδες πάχυνσης, όπου γίνεται η εκτροφή τους μέσα σε κλουβιά. Μονάδες πάχυνσης υπάρχουν παντού στη Μεσόγειο. Για να βρουν τους τόνους, τεράστια βιομηχανικά σκάφη και ρυμουλκά σαρώνουν ολόκληρη τη Μεσόγειο με τη βοήθεια αεροσκαφών και ελικοπτέρων τα οποία κατορθώνουν να εντοπίζουν τα κοπάδια, παρά τους μικρούς αριθμούς τους.
Η πάχυνση του τόνου είναι μία ιδιαίτερα επικερδής δραστηριότητα που έχει ως στόχο την ιαπωνική αγορά. Έτσι, αντί να μειωθεί το ψάρεμα του τόνου προκειμένου να είναι εφικτή η αποκατάσταση του πληθυσμού του στη Μεσόγειο, οι υψηλοί ρυθμοί κέρδους προσελκύουν όλο και περισσότερα κεφάλαια στην αλιεία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων και μεγαλύτερων σκαφών, αποθηκευτικών εξοπλισμών, ακόμη και νέων αεροδρομίων για την εξαγωγή του τόνου. Οι κυβερνήσεις έχουν στηρίξει την ραγδαία αυτή επέκταση της αγοράς: οι επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν ανέλθει σε €27 εκ. από το 1997, σε συνδυασμό με τα μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια από την Ιαπωνία και την Αυστραλία, έχουν αυξήσει την αλιεία του τόνου ακόμα περισσότερο.
Η πρακτική αυτή έχει οδηγήσει στην αύξηση της αλίευσης μικρών τόνων και έχει δυσκολέψει το έργο της Διεθνούς Επιτροπής για τη Διατήρηση του Τόνου του Ατλαντικού (ICCAT). Κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει την ακριβή ποσότητα του ερυθρού τόνου που ψαρεύεται στη Μεσόγειο αλλά είναι σαφώς μεγαλύτερη των Συνολικών Επιτρεπόμενων Αλιευμάτων
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
ΣΕΜΝΆ ΚΑΙ ΤΑΠΕΙΝΑ ΠΑΡΑΚΑΛΩ